آینده پژوهی و مدیریت آینده (Managing future)

این وبلاگ با هدف نشر مقالات علمی پژوهشی در زمینه های مدیریت و آینده پژوهی تشکیل شده است

 
تدوین استراتژی تولید و فروش گل در ایران
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ٥:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳
 

تدوین استراتژی تولید و فروش گل در ایران

مهندس بابک نعمتی

شرکت تولید گل و گیاه کاشان در سال 1368 با اخذ مجوز از سازمان جهادسازندگی کاشان و وزارت بازرگانی آغاز کرد بر اساس موافقت اصولی اولیه این شرکت توانست به میزان 500 میلیون تومان (تقریبا معادل 1میلیون دلار ان زمان) از بانک های دولتی وام بگیرد و زمین گسترده ای را در حدود 10 هکتار در مناطق خوش آب و هوای کاشان خریداری نماید طرح اولیه شرکت توسعه بازار داخلی طرح میان برد آن توسعه بازار خود به خاورمیانه و طرح دوربرد آن صادرات گل و گیاه به نقاط گوناگون جهان است . بنابراین این شرکت فعالیت خود را بر سه مرحله متفاوت برنامه ریزی کرد.

  • سند چشم انداز این شرکت را با در نظر گرفتن سه مقطع زمانی مورد اشاره تدوین نمایید
  • اهداف راهبردی و بلند مدت شرکت را تدوین نمایید
  • اهداف عملیاتی وکوتاه مدت شرکت را تدوین نمایید
  • سند اخلاقی شرکت را به گونه ای تدوین نمایید تا در 10 سال آینده راهنمای آن باشد
  • چنین شرکتی در سه مرحله متفاوت حیات به چه نوع ساختار سازمانی نیاز خواهد داشت

مقدمه

بررسیهای انجام شده نشان می دهد که صنعت پرورش گل به یکی از مهمترین صنایع مطرح در دنیا از لحاظ ایجاد اشتغال و کسب درآمد تبدیل شده است و در حال حاضر سالانه بیش از 100 میلیارد دلار انواع گل و گیاهان زینتی در دنیا تولید و مورد داد و ستد قرار می گیرد. عرضه مستقیم گل در حراج عمومی در برخی از کشورهای اروپایی، ایالات متحده، آسیای جنوب شرقی و حذف واسطه ها از چرخه بازاریابی- در برخی از موارد- به کاهش بهای گل و افزایش سرانه مصرف آن کمک کرده است. در شرایطی که مصرف سرانه گل در استرالیا از 4 دلار فراتر نمی رود این رقم در کشورهای اروپایی در مواردی بین 10 تا 25 برابر این رقم است.

در حال حاضر در بیش از 70 کشور دنیا پرورش گل در مقیاس تجاری برای عرضه به بازارهای بین الملیی صورت می گیرد اما تعداد کشور های مطرح در صادرات جهانی از تعداد انگشتان دست تجاور نمی کند. بیش از 80 درصد صادرات جهانی گل در کشورهای آلمان با 22 درصد ایالات متحده 15 درصد فرانشه 10 درصد بریتانیا 10 درصد هلند 9 درصد و ژاپن 6 درصد ایتالیا و سوییس هرکدام 5 درصد عرضه و مصرف می شود یا بخشی از آن به صورت صادرات مجدد به نقاط دیگر ارسال می گردد.

کشور هلند هر سال بالغ بر 7 میلیارد دلار از ممر صدور گل درآمد دارد و میزان درآمد این کشور از طریق صدور بذر و پیاز گل و ارائه کمکهای فنی و مشورتی و خدمات مرتبط با پرورش گل و گیاهان زینتی و تجهیزات باغبانی... به صدها میلیون دلار در سال بالغ می شود.

تولید گل و گیاهان زینتی در کشورها در سال های اخیر از رونق قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و میزان تولید گلهای ساقه بریده به 1.5 میلیارد شاخه بالغ شده است سهم ایران در تولید جهانی گل حدود 2.1 در صد برآورد شده است. هر ایرانی به طور متوسط در سال 10 ساقه گل مصرف می کند.  میزان صادرات گلهای ساقه بریده در ایران بین 25 تا 30 میلیون دلار در سال برآورد می شود که هیچ تناسبی با ظرفیتهای صادراتی و توانمندیهای تولید این فرآورده در کشور ندارد.

شرکت تولید گل و گیاه کاشان

 

شرکت تولید گل و گیاه کاشان در سال 1368 با اخذ مجوز از سازمان جهادسازندگی کاشان و وزارت بازرگانی آغاز کرد بر اساس موافقت اصولی اولیه این شرکت توانست به میزان 500 میلیون تومان (تقریبا معادل 1میلیون دلار ان زمان) از بانک های دولتی وام بگیرد و زمین گسترده ای را در حدود 10 هکتار در مناطق خوش آب و هوای کاشان خریداری نماید طرح اولیه شرکت توسعه بازار داخلی طرح میان برد آن توسعه بازار خود به خاورمیانه و طرح دوربرد آن صادرات گل و گیاه به نقاط گوناگون جهان است . بنابراین این شرکت فعالیت خود را بر سه مرحله متفاوت برنامه ریزی کرد.

 

ماموریت

شرکت گل و گیاه کاشان، نهادی است تولیدی ، قانونمند و دانش مدار، با هویتی اسلامی، توسعه یافته، پویا، پایدار و الگو در ارائه خدمات گل و گیاه، توانمند سازی و ترویج سنت های حسنه­ی اسلامی در زمینه گل و گیاه، با رعایت اصول کفایت، جامعیت، مطلوبیت و تعامل سازنده و موثر در روابط ملی و بین المللی.

 

بیانیه ارزش

با پاسداشت اصول انسانی، اخلاقی و ارزش های دینی و اسلامی ، شرکت گل و گیاه کاشان بر ارزش های ذیل تاکید دارد:

-         عدالت محوری

-         قانون مداری

-         مسئولیت پذیری، پاسخگویی و اعتماد سازی

-         رضایتمندی ذی نفعان

-         تکریم مشتریان

-         ترویج و تقویت روحیه مشارکت در ذینفعان

-         تعامل سازنده با مخاطبین و جامعه هدف

-         خدمت رسانی

-         الهام بخش سنت های حسنه اسلامی در مورد گل و گیاه

-         تقویت تکافل و توازن اجتماعی

-         فعال و موثر در سطح ملی، جوامع اسلامی و بین المللی

-         دانش مداری و دانائی محوری

-         تاکید بر مشارکت جویی و خرد جمعی

-         توانمند سازی

-         خلاقیت و نوآوری

-         توسعه سرمایه انسانی

-         شایسته سالاری

-         شفاف سازی اهداف، برنامه ها و عملکرد

-         رازداری حرفه ای

-         تعهد و نظم و انضباط سازمانی

-         نظارت پذیری و خود کنترلی

-         صیانت از هویت نهادی

 

اهداف بلندمدت ( در دوره پنجساله )

1-      افرایش ضریب نفوذ خدمات تولیدی (پوشش کامل) .

2-      تأمین حداقل نیازهای گل و گیاه.

3-      ارتقاء سطح مطلوبیت ، جامعیت و کفایت خدمات تولیدی

4-      ارتقاء سطح توانمندی خانوارهای کارکنان

5-      افزایش رضایت­مندی مشتریان

6-      توسعه مشارکت­های دولتی

7-      گسترش ارتباطات و تعاملات بین المللی .

10- ارتقاء بهره­وری سرمایه­های انسانی .

11- بهبود ساختار و روش­های انجام کار .

12- ارتقاء و بهبود سطح فناوری سازمان .

13- ارتقاء کیفیت مدیریت

اهداف و راهبردهای ذیل اهداف بلندمدت

========================

هدف : افزایش ضریب نفوذ خدمات تولیدی ( پوشش کامل )

استراتژی­ها :

1-    تأمین اعتبار لازم برای تولید .

2-    بهینه سازی نظام شناسایی بازار های هدف

3-    گسترش شبکه های ارتباطی

هدف : تأمین حداقل نیازهای گل و گیاه در سطح منطقه

استراتژی­ها :

1-      رفع مشکلات مربوط به نوسانات نرح ارز

  • استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره .
  • بورس
  • مشارکت سازمان­ها ودستگاه­ها .

2-      تأمین سلامت تولید و فروش

  • اقدامات پیشگیرانه.
  • بهره­گیری از مشارکت پزشکان.

 

 

هدف : ارتقاء سطح مطلوبیت ، جامعیت و کفایت خدمات تولیدی

استراتژی­ها :

1-      استانداردسازی بسته های تولیدی و خدماتی

2-      ارائه خدمات تولیدی متناسب با نیاز مادی و معنوی مشتریان

هدف : توانمندسازی خانوارهای کارمندان

استراتژی­ها :

1-      امکان سنجی استعدادها ، مهارت ها و توان فنی و اجرایی و شغل پذیری در سطح استان کاشان.

2-      نظارت مستمر و مؤ‌ثر در تمامی مراحل اجرای طرح­های اشتغال با تأکید بر برون سپاری و خرید خدمات ، تا حصول نتیجه .

3-      ارتقاء سطح دانش و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانواده­ها .

4-      توسعه آموزش­های فنی و حرفه ای و کارآموزی .

5-      هماهنگی با سازمان­ها و تشکل­های مرتبط جهت دادن وام های بلند مدت به کارکنان

6-      اتخاذ رویکرد درآمدزایی در طرح های خودکفایی و اشتغال کارکنان.

هدف : افزایش رضایتمندی مشتریان

استراتژی­ها :

1-    افزایش سطح دسترسی مشتریان به مراکز دریافت خدمات و فروش گل و گیاه.

2-    افزایش در سرعت و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان

3-    توسعه آموزش های ضمن خدمت کارکنان ، در زمینه برخورد با مشتریان.

هدف : توسعه مشارکتهای دولتی و مردمی

استراتژی­ها :

1-      تعمیق و حفظ اعتمادعمومی و دولتی

2-      گسترش شبکه ارتباطی و حمایتی دولت.

3-      بهینه سازی ، تنوع بخشی و نوآوری در شیوه های تبلیغ و پیام رسانی .

4-      بهینه سازی نظام تشویق و تقویت انگیزه های مشارکتی در مردم

هدف : گسترش ارتباطات و تعاملات بین المللی

استراتژی­ها :

1-      تأکید بر استفاده مطلوب از ظرفیت­های استان در زمینه گل و گیاه

2-      حمایت ممکن شرکت های صادراتی به خارج از کشور .

3-      تبیین مبانی دیپلماسی تولید و صادرات

 

هدف : ارتقاء بهره وری سرمایه های انسانی

استراتژی­ها :

1-      تأکید بر رضایت شغلی کارکنان .

2-      تطبیق تخصص افراد با نوع شغل .

3-      آموزش ( با رویکرد آموزش های کوتاه مدت ضمن خدمت ) و توانمندسازی کارکنان .

4-      ایجاد ارتباط بین امنیت شغلی با کارایی کارکنان .

5-      ایجاد ارتباط بین کارایی کارکنان با حقوق و مزایای دریافتی آنها .

6-      ایجاد ارتباط بین میزان رضایت مشتریان با امنیت شغلی ، ارتقاء و …

7-      پیش بینی تشویق های مناسب برای کارکنان خلاق و نوآور .

8-      توسعه و تقویت پژوهش های کاربردی .

هدف : بهبود ساختار و روش­های انجام کار

استراتژی­ها :

1-      تأکید بر رویکرد مشتری مداری

2-      باز مهندسی ساختار ، فرآیندها و روشهای انجام کار در جهت بهبود کیفیت و کاهش زمان انجام کار و جلوگیری از مصادیق فساد اداری .

3-      ایجاد جو سازمانی توانمندساز ، خلاق و نوآور .

4-      تأکید بر ساختار سازمانی اقتضایی متناسب با مأموریت های سازمان .

5-      جهت دهی ستاد سازمان به امور سیاستگذاری ، برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت و پرهیز از ورود به اموراجرایی .

6-      استاندارسازی فرآیندهای انجام کار با استفاده از نظامات کنترل کیفیت مبتنی بر ایزو .

هدف : ارتقاء و بهبود سطح فناوری سازمان

استراتژی­ها :

1-      استفاده ازفن­آوریهای نوین در زمینه تولید و خدمات

2-      استفاده از سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری­های سازمان .

 

هدف : ارتقاء کیفیت مدیریت

استراتژی­ها :

1-      شایسته گزینی از طریق انتخاب و انتصاب مدیران براساس توانایی فنی ، ارتباطی ، انسانی و ادراکی .

2-      تفویض اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی آنان .

3-      نهادینه کردن رویکرد مدیریت مشارکتی و مدیریت تسهیل گر در سازمان .

4-      استقرار نظام کنترل نتیجــــه و محصول به جای کنترل مراحل انجام کار با استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی .

5-      کاهش تصدیگری دولت در امور قابل واگذاری با استفاده از توانایی و ظرفیت بخشهای غیردولتی ذیصلاح

 

 

 

قوتها S

 

ضعفها W

 

 

فرصتها O

 

استراتژیهای SO

  1. 1.         توسعه­ی شبکه­های ارتباطی
  2. 2.         افزایش تولید با اولویت پرداخت وام
  3. توسعه­ی اقلام صادراتی
  4. جذب مشارکت­های بخش خصوصی
  5. سترش زمینه تعمیق باورها و ارزش های دینی و معنوی در حوزه گل و گیاه
  6. 6.          توسعه آموزش مهارت زندگی برای خانوارهای کارمندان
  7. توسعه­ی فراگیر ارایه­ی گل و گیاه
  8. 8.         توسعه­ی فراگیر ارایه­ی خدمات مشاوره به صورت تخصصی و عمومی
  9. گسترش طرح­ها و مشاغل مرتبط با صنعت گل و گیاه
  10. 10.      گسترش همکاری­های دو سویه با بخش­های مختلف اشتغال
  11. 11.      گسترش تعامل و انعقاد تفاهم نامه مشترک با بانک­ها
  12. توسعه­ی آموزش­های فنی و حرفه­ای و کارآموزی
  13. 13.      گسترش همکاری با سازمان­ها و تشکل­های مرتبط به منظور ایجاد و توسعه­ی طرح­های مفید و اشتغال­زا و مهارت­های فنی وحرفه­ای و کارآموزی
  14. گسترش خدمات غیر حضوری
  15. 15.      افزایش در سرعت و کیفیت ارایه­ی خدمات
  16. 16.      توسعه­ی آموزش­های ضمن خدمت کارکنان در زمینه­ی برخورد با نیازمندان و ارباب رجوع، جلوگیری از برخوردهای سلیقه­ای، پاسخگویی و مسئولیت پذیری
  17. 17.      حضور فعال وموثردرکنفرانس های جهانی با ارائه الگو ودستاوردهای موفق در زمینه گل و گیاه
  18. 18.      گسترش تعاملات و ارتباطات سازمان یافته صنع گل و گیاه درسطح بین المللی باسازمانها ومراجع ذی ربط جهت بهره گیری از تجارب وامکانات و فرصت ها.
  19. 19.      توسعه­ی نظام فراگیر اطلاع رسانی صنعت گل و گیاه با در نظر گرفتن ضرورت­ها و نیازهای جامعه­ی امروز و توجه به فنآوری­های نوین.
  20. 20.      توسعه­ی فرهنگ ارزشیابی عملکرد کارکنان
  21. افزایش سطح روحیه­ی نشاط، تحرک و شادابی سازمانی
  22. 22.      توسعه­ی خدمات جامع رفاهی برای کلیه­ی کارکنان
  23. 23.      توسعه­ی استفاده از نظام کنترل نتیجه و محصول به جای کنترل مراحل انجام کار با استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی
  24. گسترش استفاده از سیستم­های نرم افزاری مدیریت الکترونیک اسناد و بایگانی الکترونیکی در تمامی واحدهای تابعه
  25. افزایش استفاده از سیستم­های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری­های سازمان
  26. 26.      توسعه­ی فرهنگ انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس توانایی­ی فنی، ارتباطی، انسانی و ادراکی
  27. افزایش سطح استفاده از ظرفیت­های تولیدی و صادرات به خارج از کشور
  28. بهبود مستمر نظام جامع مالی وحسابداری مبتنی بر نظام قیمت تمام شده
  29. بهبود نظام مدیریت عملکرد و سنجش بهره وری

 

  1. تقویت و کارآمد کردن نظام بازرسی و نظارت­های هوشمند
  2. ارتقای سطح ایمنی محیط کار کارکنان

 

استراتژیهای WO

  1. بازنگری و بهبود نظام شناساییبازار های هدف
  2. اصلاح قوانین مربوطه در حوزخ تولید و صادرات گل و گیاه
  3. بهره مندی ازسازوکارهای تشویقی در مورد خانوارهای موفق درزمینه اشتغال وخودکفائی .
  4. تنوع بخشی ،نوآوری وبهینه سازی روشهای جذب مشارکت های دولتی وطراحی نظام کنترلی ونظارتی مطمئن .
  5. تنوع بخشی، بهینه سازی و نوآوری درشیوه های تبلیغ وپیام رسانی
  6. بهره گیری از سیستم­های اطلاعاتی منابع انسانی
  7. بازمهندسی فرآیندها و شیوه­های انجام کار با استفاده از نظام مدیریت کیفیت
  8. ایجاد تمرکز در وظایف و مسئولیت­ها واختیارات کارکنان
  9. مشارکت سازمان­ها و دستگاه­های ذی ربط
  10. بهره­گیری از دانشگاه­ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پژوهشی جهت ارتقای سطح تحصیلات عالی کارکنان

 

 

 

تهدیدات T

 

استراتژیهای ST

  1. هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و دولت به منظور افزایش میزان وام های تاختصاصی به بخش تولید و بخصوص صنعت گل و گیاه
  2. تعمیق و حفظ اعتمادعمومی .
  3. بکار گیری کارکنان در مشاغل مرتبط با توجه به تخصص آنها
  4. 4.         بهنگام سازی دستورالعمل طبقه بندی مشاغل
  5. تهیه و اجرای دستورالعمل اجرایی ارزشیابی عملکرد کارکنان
  6. ارایه­ی آموزش­های ضمن خدمت
  7. بهره­گیری از منابع حاصل از حذف یارانه­ها
  8. اولویت دادن به اقدامات پیشگیرانه
  9. استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره
  10. اجاره به شرط تملیک
  11. اجاره و ودیعه­ی مسکن
  12. انطباق ساختار با شاخص­ها و استانداردهای تشکیلاتی و سازماندهی
  13. بستر سازی جهت استقرار نظام برنامه ریزی منابع انسانی از طریق موسسات و شرکت­های فعال در این زمینه

استراتژیهای WT

1-                   پرهیز از ارایه­ی خدمت مستقیم به مشتریان

2-                   کاهش سطوح و سلسله مراتب تصمیم گیری

3-                   کاهش تصدی گری در امور قابل واگذاری با استفاده از توانایی و ظرفیت بخش­های غیر دولتی ذی صلاح

 

  • موارد ذیل به دلیل عدم انطباق با استراتژی در جدول SWOT آورده نمیشود:
  • ·         فرهنگ سازی جهت مشارکت فعال کارکنان در ارائه پیشنهاد
  • ·         پیاده سازی حافظه سازمانی
  • ·         مستند سازی دانش وتجربه سازمان
  • تامین و افزایش اعتبارات عمومی