آینده پژوهی و مدیریت آینده (Managing future)

این وبلاگ با هدف نشر مقالات علمی پژوهشی در زمینه های مدیریت و آینده پژوهی تشکیل شده است

 
تدوین استراتژی تولید و فروش گل در ایران
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ٥:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳
 

تدوین استراتژی تولید و فروش گل در ایران

مهندس بابک نعمتی

شرکت تولید گل و گیاه کاشان در سال 1368 با اخذ مجوز از سازمان جهادسازندگی کاشان و وزارت بازرگانی آغاز کرد بر اساس موافقت اصولی اولیه این شرکت توانست به میزان 500 میلیون تومان (تقریبا معادل 1میلیون دلار ان زمان) از بانک های دولتی وام بگیرد و زمین گسترده ای را در حدود 10 هکتار در مناطق خوش آب و هوای کاشان خریداری نماید طرح اولیه شرکت توسعه بازار داخلی طرح میان برد آن توسعه بازار خود به خاورمیانه و طرح دوربرد آن صادرات گل و گیاه به نقاط گوناگون جهان است . بنابراین این شرکت فعالیت خود را بر سه مرحله متفاوت برنامه ریزی کرد.

  • سند چشم انداز این شرکت را با در نظر گرفتن سه مقطع زمانی مورد اشاره تدوین نمایید
  • اهداف راهبردی و بلند مدت شرکت را تدوین نمایید
  • اهداف عملیاتی وکوتاه مدت شرکت را تدوین نمایید
  • سند اخلاقی شرکت را به گونه ای تدوین نمایید تا در 10 سال آینده راهنمای آن باشد
  • چنین شرکتی در سه مرحله متفاوت حیات به چه نوع ساختار سازمانی نیاز خواهد داشت

 
 
مقایسه مدل های تدوین راهبرد
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ٢:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٩
 

مقایسه مدل های تدوین راهبرد

مهندس بابک نعمتی

 

از بین روشهای مختلف تدوین استراتژی که در کتب مختلف مدیریت و برنامه‎ریزی استراتژیک بحث شده است، می‎توان مدل فرو دیوید را کامل‎تر دانست. وی در معرفی مدلهای خود به این نکته اشاره دارد که این چارچوب برای انواع سازمانها (در اندازه‎های گوناگون) مناسب است و به استراتژیست‎ها کمک می‎کند که استراتژی‎ها را شناسایی، ارزیابی و گزینش نمایند. نمودار ذیل چارچوب تحلیلی برای تدوین استراتژی‎های فرو دیوید را معرفی می‎کند.

 

چارچوب تحلیلی برای تدوین استراتژی ها

مرحله (اول) :    ورودی

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

(EFE)

ماتریس بررسی رقابت

( CPM )

ماتریس ارزیابی عوامل داخلی

) ( IFE

مرحله دوم : مقایسه

ماتریس محدودیت‎ها ، فرصتها نقاط ضعف و قوت 

( TOWS )

ماتریس ارزیابی موقعیت واقدام استراتژیک  

( SPACE )

ماتریس گروه مشاوران بستن

(BCG)

ماتریس داخلی و خارجی

( IEM )

ماتریس استراتژی اصلی

GSM))

مرحلة سوم : تصمیم گیری

ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی

(QSPM)


 
 
تفاوت تفکر استراتژیک با برنامه ریزی استراتژیک
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۳:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٢
 

تفاوت تفکر استراتژیک با برنامه ریزی استراتژیک

مهندس بابک نعمتی

تفکر استراتژیک چیست؟

«تعریف» ابزاری برای معرفی مفاهیم و رویکردهاست، ولی معرفی «تفکر استراتژیک» ازطریق تعریف آن کاری کم ثمر است. علت این امر در پیچیدگی مفهومی این رویکرد نهفته است. تعاریف متعددی که برای تفکر استراتژیک ارائه شده هریک به جنبه هایی از این رویکرد توجه داشته اند، هرچند هیچ یک تمامی ابعاد را در برندارند. در چنین شرایطی بهتر است برای معرفی به جای تعاریف، به ماهیت و ویژگیهای تفکر استراتژیک پرداخته و بدین ترتیب تلاش شود تا نمای صحیحی از این رویکرد تصویر گردد.

از دیدگاه ماهوی تفکر استراتژیک یک «بصیـــرت و فهم» است. این بصیرت کمک می کند تا در شرایط پیچیده کسب و کار

 

  1. واقعیتهای بازار و قواعد آن به درستی شناخته شود؛
  2. ویژگیهای جدید بازار زودتر از دیگران کشف گردد؛
  3. جهشهای (ناپیوستگیهای) کسب و کار درک شود؛  

 
 
بررسی امکان پیاده سازی سیستم تولید به هنگام (JIT) در شرکت فن آور گستر آریا به من
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۸:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢
 

بررسی امکان پیاده سازی سیستم تولید به هنگام (JIT) در شرکت فن آور گستر آریا به منظور پیشنهاد مدل کانبان مناسب

 Surveying Possibility of Implementation Just in Time production (JIT) in FANAVAR GOSTAR ARIYA Company to Suggest a Kanban Model

مهندس بابک نعمتی

کارشناسی ارشد MBA (استراتژی)

محسن رشیدی

کارشناسی ارشد MBA (استراتژی)

مقدمه

 قرن بیستم شاهد دو انقلاب در صحنه‌ تولید بود. انقلاب اول را پس از جنگ جهانی اول هنری فورد و آلفرد اسلون پی ریزی کردند که منجر به ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید صنعتی ( تولید دستی) شد و انقلاب دوم توسط «تاایچی اهنو» در شرکت خودروسازی تویوتا صورت گرفت که با محوریت حذف اتلاف، اتمام عصر تولید انبوه و زایش تولید ناب را در پی داشت. پس می توان سه مرحله را در شیوه‌های تولید در نظر گرفت:

-         تولید دستی (مبتنی بر حرفه و هنر): در این شیوه تولید، کارگران ماهر با به کارگیری ابزار آلات ماشینی چند کاره، محصولاتی غیراستاندارد را در حجم کم و تنوع بالا به صورت سفارشی برای خریدارانی خاص تولید می کردند. طبیعی است که این ویژگی منجر به قیمت زیاد محصول می شد. امروزه در ساخت ماهواره ها، سفینه های فضایی و مشتریان با سلیقه های خاص این شیوه کاربرد دارد. 

-         تولید انبوه : این شیوه تولید اولین بار توسط آدام اسمیت در قرن هیجدهم مورد تحلیل قرار گرفت و برتخصص و تقسیم کار و مفاهیمی چون مقیاس اقتصادی تولید و شیوه های تجزیه و تحلیل هزینه و سود و حجم فعالیت تاکید دارد. از ویژگیهای دیگر این شیوه تولید این است که محصول توسط متخصصان طراحی و بوسیله کارگران غیرماهر تولید می شود. نیروی کار به آموزش کم احتیاج دارد و سازماندهی به صورت ادغام عمودی کامل است. تنوع محصولات نیز محدود است ولی به خاطر حجم بالای تولید روند قیمتها نزولی است.

-         تولید ناب : زادگاه تولید ناب، شرکت تویوتا در جزیره ناگویای ژاپن است. در دهه 1930 ای جی تویودا با مهندس شرکت (تاایچی اهنو) به آمریکا سفر کرده و از شرکت اتومبیل سازی فورد بازدید کردند و به این نتیجه رسیدند که اصول تولید انبوه قابلیت پیاده سازی در ژاپن را ندارد زیرا این سیستم پر از اتلاف است. بر این مبنا، آنها شیوه جدیدی را که بعدها «ناب» نام گرفت ایجاد کردند.