آینده پژوهی و مدیریت آینده (Managing future)

این وبلاگ با هدف نشر مقالات علمی پژوهشی در زمینه های مدیریت و آینده پژوهی تشکیل شده است

 
مرورگری علم: RETHINKING SCIENCE
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ٢:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٧
 

مرورگری علم

RETHINKING SCIENCE

Jerome R Ravetz and Ziauddin Sardar

مهندس بابک نعمتی

با تشکر از استاد عالیقدر جناب آقای دکتر مهدی مطهرنیا 

آیا علم را در مسیر فعلی اش می توان ادامه داد؟ آیا پیشرفت علم اجتناب ناپذیر است؟ آیا نشانه ای در افق آینده وجود دارد؟ وقتی پیشرفت علمی به سادگی توقف می کند هیچ معنایی وجود ندارد؟ چه اتفاقی رخ می دهد زمانی که ذرّه اولیه ی بشر کشف شده باشد و از یک تئوری به صورت یک قاعده در آمده باشد، همه ژن های داخل بدن انسان ترسیم شده باشد و همه ما به مریخ مهاجرات کرده باشیم؟ به راستی همه ی این ها محتمل هستند؟ یا نشانه های رخنه در ساختار متعالی علم مدرن وجود دارد؟ اگر ساختار کنونی علوم غربی فرو بریزد چه می شود؟ علم به عنوان یک سیستم منطقی، تجربی و تحقیقی، نظری، در آینده به کجا می رود؟ آیا ما می توانیم مسیر علم را تغییر دهیم؟ یا مقدّر شده است که ما اجازه دهیم که به راه دلپذیر خود ادامه دهد؟ این مطلب ویژه از نشانه های دگرش در آینده است، این پرسش ها و پرسش هایی از این دست از نشانه های دگرش در تمدن مدرن اروپایی می باشد و ما باید رویکردهایی را برای فهمیدن آینده و کنترل آن ها در نظر گیریم. ما باور داریم که آموزش به دانش آموزان در مورد آینده ی علم ضروری می باشد. در این جا، فرض مسلم را این می گیریم که آموزش چنین باوری به عنوان تمرین اجتماعی و یا حتی به عنوان یک دانش باشد. در این نگارش ما به هیچ وجه به دنبال حاشا و بدنام نمودن دیگران نیستیم ما به دنبال راهنمایی نمودن و هشدار در مورد آینده هستیم. علم همانند فرهنگ به فضای آن بستگی دارد و فضا در اینجا همان تمدن غربی است. ما خیلی خوب از سنت های غنی مواظبت نمودیم، و کوشش های هم زمان برای بازیابی این سنّت ها، در تمدن های غیرغربی، به خصوص اسلام، هند و چین.را مدّ نظر قرار دادیم. هر چند، آنچه غیر قابل تردید می باشد، این است که پرسش هایی وجود دارد که در ارتباط با آیندگان باید مورد توّجه و نگهداری قرار گیرد.


 
 
آینده پژوهی دینی: رابطه میان دین، علم و آینده
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ٢:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٠
 

آینده پژوهی دینی: رابطه میان دین، علم و آینده

مهندس بابک نعمتی

با تشکر از استاد ارجمند دکتر مهدی مطهر نیا

چکیده

  در این مقاله سعی شده با بررسی متون مختلف علمی رابطه میان دین و علم را از منظر آینده پژوهی مورد نقد و بررسی قرار دهیم در همین راستا سوالاتی را مطرح نمودیم که با پاسخ به آنها توانستیم به این نتیجه برسیم که دین برای باورداران به آیین الهی سنت هایی دارد که می تواند برای فهم آینده تأثیر به سزایی بگذارد.قانون خداوندی پروای آن دارد که بتواند آدمی را در گذار از مسیر حیات دنیوی و دسترسی به سعادت اخروی یاری رساند؛ به گونه ای که بتواند در تدبیر زندگی پرتوان، پایا، و پویا باقی بماند.

  از آموزه های قرآنی برمی آید که قوانین وسنت های الهی حاکم بر کیهان هستی بر آنند که دگرش ها و دگرگونی های گیتیِ وجود را بر اساس قانون علیّت و اسباب و مسببّات برآمده از آن استوارسازند. شناخت سنت های الهی وفهم دقیق و پرژرفای آن می تواند سبب ساز و زمینه پرور ادراک روبه چلو آینده بر اساس سنت های الهی باشد. 


 
 
برگزاری کارگاه آموزشی آینده پژوهی
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۱۱:٥٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۳/۱٠
 

گروه مشاوره مدیریت آینده پویان دانش

برگزاری کارگاه آموزشی آینده پژوهی

(آینده از آن کسانی نیست که بیشتر می دانندآینده از آن کسانی است که شجاعانه تر عمل می کنند)

ناظر علمی:

دکتر مهدی مطهرنیا: دکترای آینده پژوهی و عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد،کارشناس برنامه های صدا و سیما در حوزه های سیاسی، مدیریت، امنیت و آینده پژوهی


http://www.motaharnia.ir/

مدرسین:

مهندس بابک نعمتی و محسن رشیدی: کارشناسی ارشد MBA (استراتژی)، کارشناس برنامه رادیویی باریخ (آینده پژوهی) از رادیو ایران صدا، دارای مدارک PMBOK و EFQM و از موسسه ITCC انگلستان، مسلط بر برنامه ریزی استراتژیک BSC و سیستم های مدیریت کیفیت، دارای 2 مقاله بین المللی با درجه ISC  

 http://www.iranseda.ir/Archive/?state=%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE&rt=&sj=&ti=&pn=1&sd=&ed=&srty=2&rel=2&rsno=30&rsvw=&th=1&RB=0&cnt=0&par0=

 


عناوین مطرح در این سمینار

  • تاریخچه، ضرورت ها و اهداف آینده پژوهی
  • اندیشیدن به آینده
  • اهداف آینده پژوهی
  • مفروضات آینده پژوهی
  • آینده پژوهی علم یا هنر
  • آینده پژوهی، روش و نمونه ها
  • نمونه ها، مقالات و پرسش و پاسخ

هزینه ثبت نام: 500.000 ریال

دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی 10درصد تخفیف

سازمانها و ارگان هایی که به صورت گروهی ثبت نام می نمایند 15در صد تخفیف

زمان برگزاری: پنج شنبه مورخ 25/3/91  از ساعت 11 الی 16

آدرس: تهران، سهروردی شمالی، هویزه غربی، پلاک 51 طبقه سوم

تلفن تماس: 88764636-021

تلفن همراه: 09123886915


 
 
چیستی هنر، چیستی علم
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۳:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/۸
 

چیستی هنر، چیستی علم

 بخش هایی از کتاب وندل بل

اختلاف نظر آینده‌پژوهان

 آینده‌پژوهی، علم است یا اینکه برای توصیف آن واژه‌ای بهتر از هنر یافت نمی‌شود؟ ظاهراً بین آینده‌پژوهان دربارة پاسخ این پرسش اختلاف نظر وجود دارد. همان‌گونه که ماسینی (23 :1933) اشاره می‌کند، علم بودن ”مجادله‌آمیزترین ویژگی آینده‌پژوهی است و به عقیدة بسیاری از اندیشمندان اصولاً نمی‌توان آن را از ویژگی‌های آینده‌پژوهی به شمار آورد.“ بسیاری از پیشگامان این حوزه نظیر دانیل بل، لاس‌ول و ژوونل بر این باورند که آینده‌پژوهی، به دلیل ماهیت ویژة خود، نمی‌تواند علم باشد؛ برای مثال ژوونل به عمد عنوان هنر گمانه‌زنی[1] را برای کتاب خود برگزیده ‌است. گذشته از این، امروزه گروهی از آینده‌پژوهان فعال ـ و شاید بیشتر آن‌هاـ دربارة هنر بودن آینده‌پژوهی اتفاق نظر دارند.

 

به نظر می‌رسد که برخی آینده‌پژوهان همچون کوتس (133 :1987) و والتر ای هان[2] (54 :1985) رویکردی کمابیش میانه را در پیش گرفته‌اند؛ آن‌ها گرچه تعبیر هنرگونه‌ای از آینده‌پژوهی دارند، اما تصدیق می‌کنند که این حوزه به (مرزهای تعریف شده برای) علم نیز نزدیک می‌شود. به علاوه، امارا (1986) نیز آشکارا بر هر دو وجه هنر و علم بودن آینده‌پژوهی تأکید می‌کند.

 

دیگر آینده‌پژوهان (مالاسکا[3] 1995، انکل و همکاران[4] 1975، بک‌ویث[5] 1984) این حوزه را در درجة نخست، علم به شمار می‌آورند. به باور آن‌ها، از آنجا که امروزه، بسیاری از آینده‌پژوهان سرگرم به انجام رساندن فعالیت‌های آینده‌پژوهی هستند، این حوزه فعالیت‌های علمی را نیز در بر می‌گیرد. به بیان روشن‌تر، آینده‌پژوه شماری دعوی معرفتی طرح می‌کند و می‌کوشد تا دلایلی عینی برای آن‌ها ارایه نماید. این فرآیند با مفهوم علم در گسترده‌ترین معنای آن همخوانی دارد. البته در میان آینده‌پژوهان نیز، همچون دیگر گروه‌های حرفه‌ای و تخصصی، نوعی تقسیم کار به چشم می‌خورد؛ برخی از آن‌ها به مراتب بیشتر از دیگران، وقت خود را به پژوهش اختصاص می‌دهند ـ و بنابراین کار آن‌ها به مراتب بیشتر از دیگران به دانشمندان و صاحبان علم می‌ماند.

 

البته اختلاف نظر آینده‌پژوهان بیش از میزان واقعی آن، نمود داشته است و به همین دلیل، شاید بحث بر سر واژه‌ها چندان مدبرانه نباشد. بیایید اجازه دهیم مردم این حوزه‌ را هر چه می‌خواهند بنامند ـ چرا‌که بی‌تردید، در هر حال، چنین خواهد شد ـ و بگذاریم تا با (درون‌مایة) آن کنار بیایند. هرچند نباید این نکته را از نظر دور داشت که تبیین دقیق مسایل برآمده از تفاوت در بکارگیری اصطلاحات، بحث دربارة آن‌ها، و در صورت امکان حل و فصل این مسایل، بر گسترش و توسعة آینده‌پژوهی مؤثر خواهد بود. پرسش(های) مطرح شده، در حقیقت به پایه‌ها و مبانی استقرار آینده‌پژوهی، استانداردهای کیفیت و نمونه‌هایی از تلاش‌هایی که بر پایة آن‌ها، ارزشمند ارزیابی شده‌اند، قابلیت اطمینان و درجة اعتبار نتایج حاصل از آینده‌پژوهی،‌ ماهیت تعهدات حرفه‌ای آن و نیز نوع برنامه‌ی آموزشی آینده‌پژوهان آینده، مربوط می‌شوند و به همین دلیل تمامی کسانی که به طریقی در فعالیت‌های آینده‌پژوهی مشارکت دارند ـ و نیز غیر آینده‌پژوهانی که از دستاوردهای آینده‌پژوهان استفاده می‌کنند ـ در این بحث، سهمی خواهند داشت.

 

[1]. TheArt of Conjecture

[2].WalterA.Hahn

[3]. Malaska

[4]. Encel et al.

[5]. Beckwith


 
 
نسل سوم کارت امتیاز متوازن : تحولی در ابزار کارآمد کنترل استراتژیک
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٧
 

نسل سوم کارت امتیاز متوازن : تحولی در ابزار کارآمد کنترل استراتژیک

Third-generation balanced scorecard: evolution of an effective strategic control tool

Gavin Lawrie and Ian Cobbold

2GC Active Management,Maidenhead,UK

مهندس بابک نعمتی

09125984376

چکیده :

کارت امتیاز متوازن ، چارچوبی است برای مدیریت عملکرد که در اوایل دهه 1990 شناخته شده . این مقاله ، به تشریح تغییراتی می پردازد که از آن زمان تا به حال بر روی تعریف این چارچوب رخ داده است و در میان این تغییرات ، سه نسل مجزا از طراحی کارت متوازن را نشان می دهد . مقاله حاضر ، این پیشرفت ها و تغییرات را به مدیریت استراتژیک دانش محور در سازمان ها مرتبط ساخته و نشان می دهد که تغییرات انجام شده سبب ارتقا فواید کارت امتیاز متوازن ، به عنوان ابزاری برای مدیریت استرتژیک گشته است و در آخر نتیجه خواهد گرفت که این تغییرات ، اهمیت ایده های هماهنگ اطلاعاتی ، در درک فرایندهای کنترل استراتژیک درون سازمان را روشن می سازند . همچنین در پایان موضوعات برای پژوهش های آتی پیشنهاد خواهد شد .


 
 
کسب وکار الکترونیکی
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٦
 

کسب وکار الکترونیکی

مهندس بابک نعمتی

مقدمه

     جستجوی روشهای کارآتر برای انجام فعالیتهای تجاری، اکنون منجر به انقلابی دیگر در عرصه تجارت شده است. این انقلاب را تجارت الکترونیکی نامیده‌اند. امروزه شرکت‌ها به دنبال راههایی برای افزایش سود و سهم بازار خود نسبت به سابق هستند .اینترنت، شبکه گسترده جهانیو تکنولوژی‌های مبتنی بر آن ارتباط با مشتریان و تامین کنندگان شرکت را در سطح جهان فراهم می‌کنند. این امر تجارت الکترونیکی را امکان پذیر می‌سازد. بدین طریق تجارت الکترونیکی، عبارت است از:                    

”بازایابی، خرید، فروش و پشتیبانی از محصولات و خدمات از طریق شبکه‌های کامپیوتری”  تجارت الکترونیکی از 20 سال پیش تاکنونً شاهد توسعه تکان دهنده‌ای بوده است. این تغییر مداوم تحت تاثیر اینترنت و شبکه جهانی و تکنولوژی‌های وابسته در حال متحول کردن اقتصاد دنیاست(مسن بورگ2000). در آینده ابزارهایی از این قبیل، روشهای کم هزینه‌تر و دستیابی ساده‌تر به تجارت الکترونیکی را نوید می‌دهد.

”تجارت الکترونیکی“ و یا ”کسب و کار الکترونیکی“ دو واژه‌ای است که در حوزه یرنامه ریزی ،سازمان و مدیریت به عنوان شمایی از تحولات عصر ارتباطات مطرح گردیده و از جمله واژه‌هایی است که اخیراً شمع محفل بسیاری از نشست‌های علمی و متون مربوطه است. اینترنت تغییری نمایشی در نقش فن آوری در تجارت امروزی ایجاد کرده است . در سال 2000 مشخص گردید  که فن آوری به عنوان محرک اصلی استراتژی تجارت در آمده است و اغلب شرکتها احساس کرده اند که فن آوری تأثیر بسزایی را در موفقیت آینده آنها دارد .  فن آوری نه تنها باعث توانا شدن تجارت بلکه به عنوان بخش حیاتی و اساسی تجارت شده است .    در این بین، اینترنت بیش از هر فن آوری دیگری با زندگی مردم مطابقت پیدا کرده است . به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی مخاطبان آن چند برابر شده است .

        تجارت الکترونیکی, ‌به دلیل سرعت, کارایی,‌ کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصتهای زودگذر عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته می‌شود عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه‌ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت .تجارت الکترونیکی با انجام مبادلات بازرگانی با استفاده از شبکه ارتباطاتی و اینترنت در قرن آتی می تواندبه عنوان یک عنصر مهم اقتصاد جهانی به شمار آید.

         در عصر دیجیتال، فعالیتهای بازاریابی با توجه به دسترسی مشتریان به انواع اطلاعات تعامل مستقیم شرکتها ومشتریان در هرزمان ، تحت عنوان چالشهای بازاریابی مطرح میشوند.به طوری که فعالیت هایی نظیر؛ گسترش کانالهای ارتباطی ، شیوه قیمت گذاری ،تحقیقات بازار، تبلیغات و بسیاری دیگر  در حال دگرگونی  است . پیشرفتهای بسیاری در تکنولوژی اطلاعات مرزهای بین صنایع را در هم شکسته وکانون قدرت را به سوی مصرف کنندگان سوق داده است.

          بدون شک بکارگیری تجارت الکترونیکی، با داشتن زیر ساختار مناسب فنی به منظور دسترسی آسان و ارزان به زیرساختهای شبکه اطلاع رسانی و برخی سرویسهای اولیه الکترونیکی مانند پرداخت الکترونیکی امکانپذیر می باشد. در هر کسب و کار سه نوع ارتباط کاری و تجاری مطرح است: ارتباط با مشتریان، ارتباط با شرکا و ارتباط با کارکنان سازمان. تجارت الکترونیک ابزاری مناسب و موثر برای ایجاد، مدیریت و بهبود همه این ارتباطات فراهم می‌سازد. ارزیابی موقعیت کنونی  نشان می دهد که ایران برای ایجاد  زمینه گسترش تجارت الکترونیکی با مسائل قابل توجهی مواجه است.  از آنجا که این معضلات تنها مربوط به توسعه تجارت الکترونیک نیست و عمدتاً  منوط به توسعه اقتصادی ملی نیز می شود ، ازاین رو، تجزیه  و تحلیل  عوامل مهمی که  می تواند عاملی برای بهبود آمادگی فنی در این زمینه وتوسعه عوامل توانمند ساز  محسوب شود   به عــــنوان بخشی از برنامـــــه استراتژیک  تجارت الکترونیکی   باید یررسی گردد.

 

 


 
 
آینده‌پژوهی در ورزش
نویسنده : بابک نعمتی - ساعت ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٦
 

آینده‌پژوهی در ورزش 

 

ایران‌صدا: آیا در ورزش هم آینده‌پژوهی معنی دارد؟
آیا بازی و تلاش بدنی دو گروه ورزشی می‌تواند جایی برای آینده‌پژوهی باقی بگذارد؟
چقدر مطالعات و پژوهش‌های علمی می‌تواند راهکار مناسبی برای ورزشکاران داشته باشد؟
و.... سوالاتی دیگر که دعوت می‌کنیم این برنامه را تا انتها بشنوید.

کارشناس/مهمان: عقیل ملکی فر, مهندس بابک نعمتی,  

اما ورزش از کجا آغاز شده است؟

از قدیم ورزش در ایران بزرگ به دلیل موقعیت جغرافیایی و نیاز اجتماعی بسیار مهم بوده و جوانان از کودکی به تمرین‌های مختلف که به نوعی تدافعی و نظامی بوده مشغول می‌شدند. این ورزش‌ها به منظور چابکی بدن و ایجاد قوّت انجام می‌یافت. بوکس، کشتی، شمشیرزنی، تیراندازی با کمان، پرتاب وزنه و نیزه، عملیات گرز، سواری، چوگان، انواع گرده‌بازی (توپ‌بازی)، بندبازی، شنا و پاروزنی و ... جزو ورزش محسوب می‌شوند.

اولین ملتی که بسیاری از ورزش‌ها را بنیان نهادند ایرانی‌ها بودند، که متعاقب آن به قاره کهن و سپس به بقیه قاره‌ها رفت. البته ورزش‌هایی هم در سرزمین‌های دیگر شکل گرفت و در ایران تکمیل یا بازی گردید. 

بسیاری از مورخان غربی و استعماری مطابق معمول تاریخ‌نویسی غربی و استعماری سعی در کم‌رنگ و یا بی‌اهمیت‌کردن تاریخ ورزش در ایران، چون بقیه موضوعات تاریخی کرده‌اند. متأسفانه عده‌ای از هم‌میهنان هم دروغ‌های آنها را تکرار و از نوشته‌ها و گفته‌های آنها استفاده می‌کنند و خود تحقیق مستقل ملی ندارند. دشمنان تاریخی قاره کهن می‌خواهند وانمود کنند و بگویند که همه چیز از اروپا شروع شده و چون منابعی ندارند بی‌جهت یونان و هلنیسم دروغی را به میان می‌کشند. ولی در این زمان و با دانایی قرن 21 و انفجار اطلاعات، ترفندها و دروغ‌های آنها افشا می‌شود. امید است اندک افرادی از قاره کهن که اغفال دروغ‌ها شده‌اند به خود آیند.

در تمام منابع تاریخی از گذشته‌های دور تا قبل از ورود بورژوازی به ایران در ابتدای قرن 20، خانواده و طایفه‌های ایرانی فنون شکار و جنگ را به پسران و دختران می‌آموختند که چگونه شکار کنند، ماهی بگیرند، از خود دفاع نمایند. هم‌چنین شخم‌زدن کشتزارها، دام‌گستری، دام‌پروری و نشانه‌روی با تیر و نیزه را می‌آموختند، تا در مخاطرات زندگی توان محافظت و حراست از خویش را دارا باشند. البته اولین حرفی که بچه‌ها در خانواده ایرانی می‌شنیدند، راستگویی و درستکاری، وفاداری و امانت‌داری بود.

یکی از موضوعات برای تحقیقات تاریخی و تاریخ اجتماعی، دانستن همین تاریخ ورزش است. اکثر ورزش‌ها و بازی‌ها تا به امروز باقی مانده‌است، حرف‌ها، گفته‌ها و اصطلاحات درون آنها برای محقق اهمیت دارند و امیدواریم همان‌طور که گذشته ورزش در اختیار ایرانیان بوده است آینده این صنعت نیز در اختیار ایرانیان قرار گیرد.

کارشناس: مهندس بابک نعمتی
سردبیر: دکتر مهدی مطهر نیا
تهیه کننده اینترنتی: محمد مهدی شادبهر
گوینده : سارا عشفی نیا (کارشناس مجری)
گروه اجتماعی و اقتصادی
دوستان و مخاطبان برنامه باریخ می تواننداز طریق لینک زیر هم فایل مربوط به این برنامه را دانلود نمایند و هم می توانند به صورت آنلاین گوش فرادهند.